tag:blogger.com,1999:blog-22857997.post4199171128879635140..comments2024-03-27T15:19:44.766+02:00Comments on قصاقيص ورق: حوار مع دكتور أسامة القفاش حول فكرة إنهيار الحضارةشمعى أسعدhttp://www.blogger.com/profile/17314391077034811675noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-91398389805107346752008-07-07T02:27:00.000+03:002008-07-07T02:27:00.000+03:00برغم ان الفلم هنا بيتكلم عن ان سبب الانهيار ظرف طب...برغم ان الفلم هنا بيتكلم عن ان سبب الانهيار ظرف طبيعى<BR/>بس نهايته زى مانت بتقول فيها انهيار لكل اللى اكتسبه الانسان من رقى وتحضرشمعى أسعدhttps://www.blogger.com/profile/17314391077034811675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-11133555598872671932008-07-07T02:20:00.000+03:002008-07-07T02:20:00.000+03:00مساء الخير شمعيشوفت فيلم بيتكلم عن نفس الموضوع تقر...مساء الخير شمعي<BR/><BR/>شوفت فيلم بيتكلم عن نفس الموضوع تقريبافي سوبر موفيس اوربت بيحكي ان في ظرف طبيعي قاهر حصل لولاية في امريكا <BR/><BR/>يعني حاجة زي زلزال بركان اعصار<BR/><BR/>هما في سياق دراما الفيلم مش موضحين<BR/>لكن هو ظرف قاهر لدرجة تهجير الناس <BR/>المهم قصة الفيلم هتدور حول 3 افراد هما الابطال<BR/>واحد اكاديمي و مراته <BR/>وواحد مكسيكي شغال عندهم<BR/>مع تطور الاحداث المكسيكي بفضل قوته بيصبح سيد الموقف تماما<BR/>و من جميع النواحي<BR/> و الاكاديمي طبعا عارف بس عامل نفسه مش عارف<BR/> و بيبعت مراته قال يعني تنضفله البيت و تسرق اكل و هو عارف اللي بيحصل و مش قادر يعمل حاجة المهم في النهاية الزوجة بتحن لزوجها و اذ فجاتن الزوجة حامل و هنا صدمة الفيلم<BR/>صدمة الفيلم هي صراعهما على ابوة الجنين<BR/>الاكاديمي تخلى عن علمه و امن ان المرأة مهما عاشرت تكون عارفة كويس مين ابو الجنين و طبعا المكسيكي بحكم انه شغال ليل نهار هو اصلا فكرة ان الجنين مش ابنه مش على باله<BR/>المهم في صراعهم ده ابتدى الناس اللي بتمر في الغابات تسمعهم و تحس بيهم و ابتدت المناوشات على الاكل و الملكية و الاقامة<BR/>يعني انهيار تاااااااام للحضارة<BR/>بص هحاول اجيبلك اسم الفيلم<BR/>و في فيلم تاني اسمه ذا ثري<BR/>بس هو بيناقش الفكرة من منظور الجنس فقط<BR/><BR/>اسف للاطالةAlkomihttps://www.blogger.com/profile/00448433326576780323noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-14641404832815445132008-06-26T15:54:00.000+03:002008-06-26T15:54:00.000+03:00عصام حمود --------------انا اللى بشكرك يا عصام انت...عصام حمود <BR/>--------------<BR/><BR/>انا اللى بشكرك يا عصام <BR/>انت مكنتش اخد بالك مش تقصير منك<BR/>ده طبيعة اعلامنا المغيب<BR/><BR/><BR/>شغف <BR/>-------<BR/><BR/> هو اصلا لو صدقت التوقعات دى<BR/>فمفيش خلاص جماعى<BR/>الخلاص لازم يكون فردى<BR/>لان ببساطة فات اوان الحلول اللى ممكن توصل لخلاص جماعى<BR/>ده رأى المعنيين بالموضوع ده<BR/>والدليل ان فيه ناس كتير اتجهت فعلا للخلاص الفردى وخرجت من المنظومة كلها<BR/>وقررت تستغنى عنها فى محاولة للنجاة<BR/><BR/><BR/>YHYيــوســف الـمصـرى<BR/>---------------------------<BR/><BR/> يوسف <BR/>ازيك<BR/>هو الرأى القائل بأنها خلاص خلصت موجود<BR/>والرأى القائل بأن لسة بدرى قوى موجود برده<BR/>انت اختار<BR/>:)<BR/><BR/><BR/><BR/>Ossama <BR/>----------<BR/><BR/>يا دكتور<BR/>الحوار حوارك<BR/>بتستأذنى على ايه بقى<BR/>هو انا اصلا بعرض فكرك وفكر استاذ مجدى<BR/>يعنى المدونة هنا مجرد فاترينة عرض افكار<BR/>يبقى دوس يا دكتور ولا يهمك<BR/>المهم<BR/>المسؤولية فى الخلاص فردى <BR/>جايز<BR/>لكن مسؤولية الانهيار<BR/>هى محصلة سلوك جماعى <BR/>ونمط استهلاكى من عشرات السنين<BR/>هو اللى وصلنا للنتيجة دى<BR/><BR/><BR/> أما فكرة ان الكلام عن البيئة هو شغل استرزاق<BR/><BR/> فده توضيح مهم من حضرتك<BR/> <BR/> وده كان واضح جدا فى اكذوبة ثقب الاوزون<BR/> <BR/> كلها مصالح وبيزنس<BR/><BR/><BR/><BR/><BR/>عبحي .. فخور بأني مش بني آدم<BR/>-----------------------------------<BR/><BR/><BR/>المشكلة ان الإحساس الكارثي ده لوحده كفيل بانه يحدث كارثة فعلا<BR/>عارف لما تفضل طول عمرك بتتصرف بناء على ان فيه كارثة حادثة<BR/>ده بيخلى كل تصرفاتك تؤدى الى ان الكارثة تحصل فعلا<BR/> اما صدمة الناس أن العلم في القرن العشرين كان طايح و مفهم الناس أن على سنة ألفين الناس هتكون عايشة في المريخ و بيتنقلوا بسرعة الضوء و الجو ده <BR/>فده كلام مهم برده<BR/>فكرة اهتزاز ثقة الناس فى الحضارة والتقدم<BR/>بس على الجانب الاخر الرأى المؤيد بيقول ان المؤمنين برده هايفقدوا ثقتهم فى الاديان<BR/><BR/>وده هايوصلهم للانهيار الفكرىشمعى أسعدhttps://www.blogger.com/profile/17314391077034811675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-26980243998945345082008-06-21T20:06:00.000+03:002008-06-21T20:06:00.000+03:00أنا لما أحتكيت شوية بالناس الأجانب سواء مباشرة أو ...أنا لما أحتكيت شوية بالناس الأجانب سواء مباشرة أو عن طريق النت <BR/><BR/>شفت بوضوح الإحساس الكارثي ده عندهم <BR/><BR/>حسيت أن الناس دي عندهم كل حاجة و مستريحين جدا لدرجة أن ده بدأ يخلق عندهم حالة من جنون الاضطهاد الجماعي اللي بيخليهم يشكوا في كل حجة الآخر و الحضارة و حتى قدراتهم على الاستمرار <BR/><BR/>ممكن برضه أن العلم في القرن العشرين كان طايح و مفهم الناس أن على سنة ألفين الناس هتكون عايشة في المريخ و بيتنقلوا بسرعة الضوء و الجو ده <BR/>و أما بقينا في سنة الفين و تمانية و لسة على الأرض بل أن الحروب و المجاعات خلت العالم أسوأ <BR/>الناس بدأت تخاف <BR/><BR/>ده طبعا ماينفيش الخطر الحقيقي اللي حوالينا <BR/>بس الأكيد أن الخطر ده مش هنحس بيه في القرن ده و لا اللي بعدهمحمد عبدالحي بتاع بيطريhttps://www.blogger.com/profile/03239160288810170661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-43513173577112627442008-06-18T14:05:00.000+03:002008-06-18T14:05:00.000+03:00بناءا على طلب الباشمهندس يعني انا بصراحة كنت عايز ...بناءا على طلب الباشمهندس يعني انا بصراحة كنت عايز اعقب على الاستاذة شغف وكمان اوضح فكرة اساسية في الحوار لكن قلت استأذن الاول والحمد لله اذن لي<BR/>الاستاذة شغف اثارت عدة نقاط<BR/>وكلها مهمة<BR/>موضوع البيئة و التلوث الخ<BR/>هو في بداية السبعينات كان شعار ثوري جدا و حقيقي جدا<BR/>لكن تحوله لخطاب سلطوي و تعبوي لمصالح محددة تم تدريجيا وخصوصا مع تبني الامم المتحدة لهذا الخطاب مع قمة الارض في البرازيل<BR/>يعني على رأي وولفجانج ساكس المفكر الالماني اصبحت البيئة وسيلة من وسائل جمع المال و مثلها طبعا مثل الجمعيات غير الحكومية و المجتمع المدني و قضايا المرأة يعني ارتزاق. طبعا هذا لا يعني ان كل من يتكلم في هذه الموضوعات مرتزق ولكن الخطاب نفسه فقد محتواه الجذري و الانساني واصبح فعلا سلطوي <BR/>وده حنلاقيه بسهولة في مدى المصروفات والانفاق الاداري في هذه الاشياء والذي يفوق بمراحل اي انفاق جدي على اشياء حقيقية واقعة على الارض ولمصلحة الطبقات الشعبية و المهمشين و لمنع الانهيار البيئي حقا<BR/>و ممكن جدا يا جماعة تبصوا على شغل جيمس بتراس وولفجانج ساكس ومدرسة رفض التنمية كسلطة معرفية وكخطاب تدميري في الواقع<BR/><BR/>نرجع لنقطة تانية اثارتها الاستاذة شغف الا وهي فكرة الخلاص وهل هي فردية ام ماذا؟<BR/>لغويا ان لم يكن الخلاص فردي فهو جماعي<BR/>طب يعني ايه الكلام ده..<BR/>دي رؤية دينية خاصة <BR/>اما اي فكرة خلاصية او تفكر في طرح تساؤلات عما بعد الموت او قدر الانسان الخ<BR/>فلابد ان تطرح سؤال محد هل المسؤولية فردية ام جماعية؟<BR/>ولو كانت المسؤولية فردية إذن الخلاص فردي<BR/>يعني ببساطة القول بان الخلاص ليس فردي يقو ل بمسؤولية الانسان عن تصرفات الآخرين<BR/>وده فيه قدر كبير جدا من التزيد<BR/>حتى ان المحاكم الدولية بخصوص جرائم ضد الانسانية ترفض الدفوع بان المنفذ كان فقط ينفذ الاوامر<BR/>بمعنى ترى ان هناك مسؤولية شخصية وفردية حتى لجندي بسيط ممكن يقول انا عبد المأمور<BR/>و بالتالي ما رايد ان اصل اليه لاني طولت جدا على ما يبدو<BR/>هو ان الاصل في اي فعل انساني انه فعل فردي تأثيراته جماعية ممكن جدا لكن المسؤولية تقع على عاتق الفرد <BR/>و يظل كل منا معلق بما يفعل<BR/>آسف يا باشمهندس على التطويل<BR/>اسامةOssamahttps://www.blogger.com/profile/01481256740800429421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-44095538481181877402008-06-17T22:45:00.000+03:002008-06-17T22:45:00.000+03:00استاذ شمعى ازيك يا باشاانتى قلقتنى ليه بس هههههههه...استاذ شمعى ازيك يا باشا<BR/>انتى قلقتنى ليه بس هههههههه<BR/>يعنى هانت وهنخلص ولا ايه ؟ <BR/>هههههههههههههه<BR/>الحوار جامد جدا يا استاذ شمعى وبجد مفيد اوى :) <BR/><BR/>تخياتىYHYيــوســف الـمصـرىhttps://www.blogger.com/profile/12786213626720562225noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-79149323185533941692008-06-17T20:47:00.000+03:002008-06-17T20:47:00.000+03:00تصليح بس لحاجة قلتها فوق : أنا قلت إن الخلاص عادة ...تصليح بس لحاجة قلتها فوق : <BR/>أنا قلت إن الخلاص عادة خلاص فردي <BR/><BR/>بأتراجع عن الجملة دي ، لأن مش ده اللي قصدته <BR/><BR/>اللي قصدته ان " الولولة الجماعية " ليست مجدية أبدا <BR/><BR/>فاللي عاوز يكتئب يعني و ينذر بخراب العالم ، ياريت يعمل ده منفردا :) <BR/>لحد لما ينفذ لعمل ما بديلا عن دور الرسول الذي ينذر و لا يبشر <BR/><BR/>أما الخلاص <BR/>فلعلنا نلقاه جميعا يوما ماشغفhttps://www.blogger.com/profile/11112800123760254653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-29257833973926733082008-06-17T20:30:00.000+03:002008-06-17T20:30:00.000+03:00عن جد مش عارفة أعلق و أقول ايه ، أو بناءا على ايه ...عن جد <BR/>مش عارفة أعلق و أقول ايه ، أو بناءا على ايه <BR/><BR/>يعني لو قلت اني معجبة جدا بالحوار - زي ما قلت لشمعي - و إن د . أسامة حد بيفهم .... إلخ <BR/>بيتهيألي يعني ان مش فيه أي اضافة هاتحصل <BR/><BR/>و الكلام مش هايبقى له معنى غير ذكر حقائق أي حد هايلاحظها لما يقرا البوست <BR/>هل التعليق معناه إني أعلق على الفكرة و أخد لي جانب منها سواء جانب فكري مبني على موقف ديني بيقول بقيامة قادمة أو على اتجاه علمي و احتباس حراري و ذوبان ثلوج القطبين / زي ما ناس بتقول / ، أو تحول الشمس لنجم بارد ، و انتهاء العالم تحت الثلج ، أو انتهاؤه نتيجة لنفاد الوقود و توقف أنشطة الحياة <BR/><BR/>أو جانب إنساني متهكم زي ما روبرت فروست كان كتب : <BR/>Some say the world will end in fire, <BR/>some say in ice <BR/>From what I've tasted of desire,<BR/> I hold with those who favor fire<BR/>but if it had to perish twice,<BR/> I think I know enough of hate<BR/> to say that for destruction ice <BR/>is also great <BR/>and would suffice <BR/><BR/>بصراحة شديدة ، و على الرغم من إني كنت من فئة المتشائمين بهستريا مما يخص قضايا البيئة من كام سنة فاتوا ، إلا إن بجد <BR/>المسألة لم تعد تعنيني بالشكل ده <BR/>و فعلا الخلاص عادة خلاص فردي ، قادر تعمل حاجة كفرد في محيطك الشخصي أو كجزء من منظمة قادرة على الفعل <BR/>أوكى جو أون <BR/>العالم هاينتهي بجليد أو في نار أو في يوم قيامة <BR/>شيء لا يهمني <BR/>و الغالب اني مش هأكون موجوده على ظهرانيه أصلا علشان أقول <BR/>نهايتي أسبق بكتيييير من نهايته <BR/><BR/>هوه السؤال في اعتقادي ممكن يتعدل بهذه الصيغة : <BR/>هل العالم هاينتهي فعلا و لا لأ ؟ <BR/><BR/><BR/>و بالنسبة لنقطة الانهيار الفكري للناس لما تلاقي انتهاء العالم بغير ما قالت عليه الأديان <BR/><BR/>فبيتهيألي فيه قدر كبير من البشر نبذ الأديان أصلا <BR/>و قدر تاني بيتعامل معاها على اعتبارها شيء موجود و السلام لا عن إيمان حقيقي لكن عن عادات اجتماعية <BR/><BR/>غير كده <BR/>فعلا الموضوع فيه تفسيرات و تأويلات ، و كلٍ منها بيتجدد مع كل عصر أصلا ، على حسب عقليات البشر اللي موجوده فيه و رؤيتهم للحياة <BR/><BR/>حاسة اني جيت رغيت هنا كتير من غير ما أقول حاجة :)شغفhttps://www.blogger.com/profile/11112800123760254653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-46630118239579851302008-06-16T19:31:00.000+03:002008-06-16T19:31:00.000+03:00السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهشارك معنا في إعادة ...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته<BR/>شارك معنا في إعادة نبض الحياة للشارع السكندري ... شارك معنا في تكوين فريق للعمل في هذا المشروع ... شارك معنا في رفع العبء عن الأسر محدودة الدخل ... نحن في انتظارك لتضع لوجو المشروع وتشارك معنا <BR/>اتحاد الأطباء العرب - لجنة الإغاثة والطوارئ - فرع الإسكندرية<BR/>www.pulse-of-live.blogspot.comنبض الحياةhttps://www.blogger.com/profile/03080966650764169256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22857997.post-1056908646434509882008-06-14T00:37:00.000+03:002008-06-14T00:37:00.000+03:00حوار جميل مع دكتور أجملأشكرك يا شعمي عليه.. أنا ما...حوار جميل مع دكتور أجمل<BR/>أشكرك يا شعمي عليه.. أنا ماكنتش واخد بالي من الموضوع ده قبل كدةAnonymousnoreply@blogger.com